Akupunktio

Akupunktio on vanha kiinalainen hoitomenetelmä, jossa ohuita neuloja asetellaan ihon eri pisteille. Neulojen asettelussa voidaan hyödyntää perinteisiä akupunktuuripisteitä.

Akupunktiohoitoja käytetään usein kivun lievittämiseen. Sopivia hoitokohteita ovat esimerkiksi niska- ja hartiaseudun kivut, nivelsärky tai selkävaivat. Myös migreenin, ääreishermostoperäisten kipujen tai fibromyalgian oireiden hoidossa akupunktiosta voi olla hyötyä.

Akupunktio yhdistetään usein muuhun manuaaliseen käsittelyyn. Hoitoa annetaan tavallisimmin sarjoina, esimerkiksi viikon välein. Hoitosarjan aikana potilas voi tuntea lisääntynyttä raukeutta, joskus esimerkiksi unen laatu voi parantua. Toisilla kipuoire voi hoidon alussa lisääntyä tilapäisesti.

Dry Needling

Dry needling, kuivaneulaus on länsimaiseen lääketieteeseen perustuvaa akupunktioneuloilla tehtävää hoitoa, joka perustuu ohuiden, steriilien kertakäyttöneulojen saamaan vaikutukseen.

Dry needling-hoidossa käsitellään akupunktioneuloilla pehmytkudoksessa, myofaskiassa sijaitsevia kipupisteitä. Neulotusta käytetään myös hoidettaessa nivelalueen oireita ja heijastekivun alueita. Dry Needlingillä stimuloidaan immuunijärjestelmää paikallisesti, mikä laukaisee kehon omia luonnollisia paranemismekanismeja. Dry Needling poikkeaa perinteisestä kiinalaisesta akupunktiosta siten, että akupunktiossa hoidetaan meridiaaneilla eli energiakanavilla olevia akupisteitä kiinalaisen lääketieteen mukaisesti. Dry needling ei siis ole akupunktiohoitoa.