Fysioterapia ja naprapatia

Kaikki terapeuttimme ovat manuaalisen lääketieteen asiantuntijoita ja erikoistuneet tuki-ja liikuntaelimistön toimintahäiriöiden ja sairauksien tutkimiseen, hoitoon ja ennaltaehkäisyyn. Manuaalisen terapian hoitomuotoja ovat muun muassa liikkuvuuden lisäämiseen tähtäävät nivelmanipulaatio ja -mobilisaatiohoidot, hieronta sekä triggerpistekäsittelyt. Näiden lisäksi harjoitusterapia on tärkeä osa kuntoutusta. Tuki- ja liikuntaelinkuntoutus pohjautuu tarkkaan tutkimiseen ja kliiniseen päättelyyn. Tavallisimpia syitä hakeutua fysioterapeutin tai naprapaatin vastaanotolle ovat selkä-, niska-, olkapää-, polvi- ja muut raajanivelkivut. Klinikkamme terapeuteilla on myös pitkä kokemus leikkauksen jälkeisestä kuntoutuksesta. Tekonivel-, yläraaja- ja alaraajatoimenpiteiden jälkitilat ovat tavallisimpia syitä hakeutua leikkauksen jälkeiseen kuntoutukseen.

Mobilisaatio

Useiden eri tuki- ja liikuntaelinongelmien syynä tai seurauksena on alentunut liikelaajuus nivelissä, joka saattaa ilmetä jäykkyytenä tai kipuna. Esimerkiksi ranteen murtuman jälkiseurauksena ranneniveleen voi jäädä liikerajoitus, joka aiheuttaa kipua ja toimintakyvyn alenemista jokapäiväisessä elämässä. Tällöin jäykistyneen nivelen yhtenä hoitomuotona voidaan käyttää mobilisaatiota, jonka seurauksena liikelaajuus paranee ja koettu haitta, kipu sekä elämänlaatu helpottuvat. Mobilisaatiohoidossa käsitellään niveltä ympäröiviä rakenteita, kuten nivelkapselia, nivelsiteitä ja lihaksia jäljitellen nivelen normaalia liikettä, jolloin liikkuvuudeltaan rajoittunut nivel viedään rauhallisesti ja toistuvasti ääriasentoihin. Mobilisaatiossa ei tehdä nopeita tai äkillisiä liikkeitä.

Manipulaatio

Manipulaatiohoidon tavoite on lisätä nivelen tai nikaman liikkuvuutta ja tämän myötä laukaista kiputiloja sekä parantaa asiakkaan toimintakykyä. Manipulaatiossa nivel viedään passiivisesti ääriasentoonsa, minkä jälkeen siihen kohdistetaan nopea impulssi, jonka vaikutuksesta nivelen liikelaajuus lisääntyy yleensä välittömästi. Impulssin seurauksena nivelestä saattaa kuulua kavitaatioääni eli tuttavallisemmin "naksahdus".

Ennen hoitoa asiakas tutkitaan tarkasti, jolloin arvioidaan hoidon tarpeellisuus ja haluttu hoitotekniikka. Ennen manipulaatio - ja mobilisaatiohoitoja käytetään usein valmistelevia tekniikoita, esimerkiksi hierontaa, venytyksiä sekä erilaisia fysikaalisia hoitoja kuten sähkö- ja lämpöhoitoa. Manipulaatiota käytetään pääsääntöisesti selkärangan nikamien hoitomenetelmänä. Manipulaatiohoitoihin koulutettuja ammattihenkilöitä ovat mm. naprapaatit sekä OMT-fysioterapeutit.